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An eternal musical drama about a love that will never die


Copenhagen at - ‘Dansekapellet’ January 25th – February 11th,

Odense at - ‘Den Fynske Opera’ February 20th – March 3rd


-------- ENGLISH --------


The myth of Orpheus’ magical journey to the underworld to bring his beloved Eurydice back to life hits at the very heart of our relationship to loss, death, desire, and oblivion.


It is the story of emotions so strong that they challenge death itself and thus release forces which cannot be controlled.


With his opera, Orpheus and Eurydice, C.W. Gluck set new standards for what musical drama could and should be. He made opera intimate via a powerful story told through music, song, and dance.


With this co-production between Meridiano Theatre, NordicOpera, Den Fynske Opera, and Uppercut Dance Theatre, originator and director Giacomo Ravicchio renders Gluck’s opera intimate and meaningful here and now – in a contemporary, modern staging.


The French film composer, Jérôme Baur, has combined new, present day musical timbres with the original music’s classical melodies, the dance is Urban Contemporary, there is narrative drama, imaginative digital video art, and the opera singers unfold themselves in new ways in this multi artistic universe.


This eternal story of love, death, and courage unfurls itself - dramatically, musically, and visually. A powerful story of life’s beauty and fragility.



WHERE & WHEN


Dansekapellet, Denmark          
25th January – 11th February 2018
Tuesday-Friday 7:30pm
Saturday-Sunday 4:00pm
www.teaterbilletter.dk/orfeus-og-eurydike/

Den Fynske Opera, Denmark

20th February – 3rd March 2018

Tuesday, Wednesday, and Friday 7:30pm

Saturday 4:00pm

www.denfynskeopera.dk/forestillinger





CREDIT


ORFEO ED EURYDICE - GLUCK - 1762

COMPOSER - Christoph Willibald Gluck

LIBRETTO - Ranieri de' Calzabigi


ON STAGE

LYRICAL SINGERS - Josefine Andersson, Berit Barfred Jensen,

Lea Quortrup,

DANCERS - Mark Philip, Alexander Skjold, Noora Hannula,

ACTORS - Elise Müller & Lars Begtrup


ORPHEUS & EURYDICE - 2018

CONCEPT & DIRECTING - Giacomo Ravicchio

DRAMATURGE - Bent Holm

MUSIC COMPOSER, ARRANGER, MUSICIAN - Jerome Baur


CHOREOGRAPHERS - Mark Philip, Noora Hannula

LYRICAL SINGERS LEADER - Merete Svejstrup

PRODUCTION MANAGER - (BÅP) Bert-Åke Persson
VIDEO DESIGNER - Mark O. Viktov

LIGHT DESIGNER - Mikkel Jensen


CHOIR (recorded)

SOPRANOS: Marianne Heuer, Charlotte Meldgård - ALTO: Ulla Kudsk jensen - TENORS: Adam Riis, Steen Nordberg-Nielsen - BASS: Steffen Bruun


MUSICIANS (recorded)

FLUTE & PICCOLO - Clélia Liebermann

OBOE - Karita Troberg

KEYBOARDS, PROG & MIX - Jerome Baur


DIRECTOR ASSISTANT - Line Jakobsgaard Hansen

COSTUMES - Weirdwear

LIGHTING TECHNICIAN - Miki Skjold

SOUND ENGINEERS (stage) - Henrik Bank, Kristoffer Johansen

TECHNICAL ASSISTANT - Ida Kaspersen

PHOTO & VIDEO (promo) - Mathias Foley

PHOTO POSTER - Martin Mydtskov Rønne



-------- FRANCAIS --------


Orfeus og Eurydike | Intentions artistiques

Jerome Baur, compositeur


Cet Opéra nous parle d’amour, de l’être humain et de ses limites. Au travers des âges. Ce conte véhicule inlassablement ces fondamentaux qui résonnent toujours aussi fort dans nos cœurs au XXIe siècle. Il s’agit ici de la ”lecture modifiée” d’un des plus beaux récits mythologiques qui soit.


Au départ de ce projet, en tant que compositeur originaire du jazz, des musiques du monde et de la musique de films, l’opéra était pour moi une terre étrangère, précieuse et presque inaccessible. A ce jour, c’est le travail musical le plus long, le plus complexe et le plus massif que j’ai réalisé dans ma carrière de compositeur. Je suis particulièrement reconnaissant au metteur en scène Giacomo Ravicchio d’avoir fait appel à moi pour le réaliser.


”L’Opéra est un acte d’expression et d’impression”


La définition de ce mot indique (dans ce contexte) : ”la faculté de rendre sensibles certaines idées ou états d’âme contenues dans une œuvre”. De rendre sensible...


Durant une plus d’une année, j’ai donc exploré « Orfeo ed Eurydice » une œuvre d’une grande beauté, composée par Cristoph Willibald Gluck il y a maintenant près de trois cent ans. J’ai tenté de l’exprimer avec ma sensibilité, le regard de mon temps et de créer une expérience musicale immersive.


Dans le respect de la réforme initiée par Gluck j’ai arrangé les musiques, les chants et les choeurs au strict service du récit, de l’étonnante créativité visuelle et aussi des modifications effectuées sur le libretto original par le Directeur Artistique Giacomo Ravicchio et le Dramaturge Bent Holm.


Giacomo Ravicchio a imaginé un univers dans lequel le mythe prend une dimension intemporelle. Mon exploration s’est déroulée sur ce fil avec d’un côté cette intemporalité qui offre tant de possibilités mais aussi qui impose une grande rigueur. Puis, il y a la partition originale de Gluck qui comprend d’incontournables ”Hits” ainsi que de magnifiques Recitativi. Sans orchestre live chaque pièce a été un immense et passionnant défi à relever.


Techniquement, j’ai opéré des changements plus ou moins importants sur la partition de Gluck pouvant être soit des changements de rythmes, soit l’ajout d’harmonies contemporaines, soit l’emploi d’autres timbres, de bruitages et des coupes dans la structure.


Pour réaliser ces modifications, j’ai créé un orchestre totalement virtuel que j’ai ensuite conduit sur une une vingtaine de pièces choisies. Cet orchestre virtuel regroupe des instruments symphoniques, contemporains, d’autres sans âges ou issus de contrées lointaines et des sons de synthèse.


Il y a également l’emploi de sons d’objets du quotidien détournés en instruments de musique. J’ai aussi utilisé de nouvelles technologies sonores ainsi que mon expérience de compositeur de musique de films pour construire un univers propre au spectacle.


« La musique de C.W. Gluck est au croisement

de l’opéra et de la musique de films. »


Gluck et la réforme de l’Opéra qu’il a initié sont selon moi précurseurs de la musique de films. Cette dernière est aujourd’hui devenue experte dans le maniement des textures sonores inédites, tantôt ”primordiales”, contemplatives, brutales, organiques ou abstraites. Le jeu des émotions. Toutes ces inventions sonores offrent une dimension nouvelle à toutes les histoires contées sur nos écrans.


Mais depuis trois cent ans, les attentes du public ont elles aussi bien changées. De fait, plusieurs pièces originales de Gluck se sont révélées trop longues au regard de la dramaturgie du spectacle de Giacomo Ravicchio et, j’ai effectué pour cela de nombreux ajustements sur les différents morceaux. De plus, nous avons opéré à un re-arrangement de l’ordre initial des musiques et cela m’a conduit à réviser également une grande quantité de transitions.


Dans le contexte de cet Opéra, j’ai imaginé et réalisé des sonorités étranges qui se fondent au sein de cet orchestre virtuel. Elles viennent perturber, augmenter ou ”salir” l’écriture symphonique. Ces sons nous invitent aussi à voyager dans le temps, dans l’espace, jusqu’au cœur de la terre et du drame d’« Orfeo et Eurydice ». Parfois placé au premier plan, parfois au lointain, ces ajouts m’ont permis de créer des reliefs que j’ai conçu en pensant toujours plus à la globalité de l’oeuvre qu’à la pièce musicale en question. Classicisme et modernité s’entrelacent pour proposer cette nouvelle lecture.




-------- MORE INFORMATIONS - ENGLISH --------


MUSICAL INTENTIONS


"In my opinion the Opera is an act of Expression and Impression. In the case of a music composer, the definition of the word Expression mean: "the faculty of making sensitive certain ideas or states of mind contained in a musical work". During one year I explored "Orfeo ed Eurydice", a masterpiece composed by C.W. Gluck nearly three hundred years ago. This, with the idea of ​​expressing it with my own sensitivity, the regard on my time and to create an immersive musical experience.


My arrangements are at the service of the story, the amazing visual creativity and modifications made on the libretto of R. Cazabigi by the Artistic Director Giacomo Ravicchio. He imagined here a universe in which this myth takes another dimension with the choice given to the audience to locate the action either in antiquity or in a distant future.


My exploration took place on this thread, with one side the timelessness which offers so many possibilities but also a great rigor concerning the artistic choices I had to take and, - on the other side - an original score with some unavoidable "hits” and also ”Recitativi” which have all been great challenges without live orchestra around. Technically, I tried to express more or less important changes, based on Gluck's score.


To do it, I created a totally virtual orchestra and then I conducted it through twenty selected pieces from the score. Symphonic instruments, contemporary, others instruments without ages or coming from distant countries. I also used the new sound technologies as well as my experience as a music composer of films. Gluck and his reform of the Opera represent, in my opinion, the precursors of film music. The Film soundtracks has become expert in the handling of unusual sound textures, sometimes "primordial", contemplative, brutal, organic or abstract. These sounds have given a new dimension to the tales.


In the context of this Opera, I have included these strange sounds in my virtual orchestra and they invite us to travel in time, in space, to the heart of the earth and the drama of "Orfeo and Eurydice". This Opera tells us about love, the human being and its limits.


Through the ages, this tale carries tirelessly these fundamentals that still resonate so strongly in our hearts also in the 21st century! It is my heart and wish that the result will enable audience to live a strong emotional experience and that, they can vibrate through this "modified reading" of one of the most beautiful mythological tale.


"My expression of Gluck's music is at the crossroads of opera and film music without forgetting the notion of pleasure. "


"When an artistic act comes to overwhelm us, our soul opens its door; When a story makes us vibrate, our heart opens its door; When all our doors open, it is the oxygen of our own life that we can renew. "


"The arts unite in opera - they invite us to a journey in time, in space, to the depths of the earth and the human soul, alongside "Orfeo ed Eurydike". "


"As a composer who comes from jazz and film music, at the start of this beautiful project, Opera was a foreign land to me. A land that I explored, who welcomed me and, it seems that we get along well. "


"Twenty years of collaboration with the Artistic Director Giacomo Ravicchio, with each new creation, he proposes a new challenge that seems impossible (the word that he hate the most). But each time at the end, a new show exists and it prints forever in our hearts. "



première le 25 janvier 2018 à Copenhague - infos sur www.meridiano.dk

MAKING OFF

TRAILER

PHOTOS

photos © Mathias Foley

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ORPHEUS & EURYDICE



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